Dalam kajian
ini, para penyelidik telah mendapati bahawa tahap kemahiran berfikir para
pelajar di Tawau, Sabah masih lagi berada pada tahap yang tidak memuaskan. Hal
ini dikatakan demikian kerana setelah beberapa kajian yang dilakukan oleh pihak
Lembaga Peperiksaan Malaysia dan juga para penyelidik itu sendiri, mereka
mendapati bahawa hampir 30% murid masih lagi tidak mampu untuk menjawab soalan
bukan rutin (Mohd
Nasir Rayung & Abdul Said Ambotang, 2018).
Soalan bukan
rutin ini bermaksud soalan-soalan yang berkaitan dengan pembelajaran di dalam
kelas tetapi ia ada mengaplikasikan konsep sesuatu topik itu di dalam kehidupan
seharian murid-murid. Dapatan ini juga menunjukkan bahawa pelajar sering kali
menghadapi masalah untuk menyelesaikan tugasan yang berkaitan dengan soalan
bukan rutin ini. Sebagai contoh, tugasan kerja kursus, projek sekolah dan
lain-lain lagi. Masalah ini membuktikan bahawa mereka jarang menggunakan
kemahiran berfikir secara kritikal dalam menyelesaikan sesuatu masalah dalam
mana-mana tugasan yang diberikan oleh para guru. Perkara ini amatlah tidak selari
dengan matlamat utama Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) di mana ianya
memberi penekanan yang sangat jitu untuk melahirkan pelajar yang berdaya saing
serta berfikiran kreatif dan kritis menjelang abad yang ke-21.
Namun,
persoalannya di sini ialah adakah pembelajaran atau kemahiran keusahawanan di
dalam kelas mampu membuatkan pelajar dapat berfikir dengan lebih kritis?
Oleh itu, objektif kajian ini adalah untuk menentukan hubungan secara
langsung atau tidak langsung antara kemahiran keusahawanan dengan kemahiran
berfikir para pelajar. Kajian ini telah menggunakan teknik kuantitatif di dalam
metodologinya yang mana kajian ini dijalankan melalui tiga cara:
· Pertama adalah tinjauan berdasarkan borang soal selidik. Tinjauan ini
dilakukan untuk mengukur tahap
antara dua kemahiran tersebut iaitu kemahiran keusahawanan dengan kemahiran
berfikir pelajar.
· Kedua adalah dengan menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS). SPSS ini ialah merupakan salah
satu software yang digunakan untuk menilai data demografi
para responden dalam kajian ini.
· Ketiga adalah penggunaan Structural Equation Modelling (SEM). SEM ini
juga merupakan salah satu software yang sama seperti SPSS. Software ini
digunakan untuk menilai
kesimpulan bagi keseluruhan kajian.
Menerusi ketiga-tiga cara ini, dapatan kajian telah menunjukkan bahawa
terdapat hubungan yang positif antara kemahiran keusahawanan dengan kemahiran
berfikir para pelajar. Hal ini telah membuktikan bahawa faktor peningkatan
kemahiran berfikir pelajar adalah dipengaruhi juga oleh kemahiran keusahawanan
dalam sesuatu pembelajaran. Oleh itu, para penyelidik telah membuat kesimpulan
bahawa kemahiran keusahawanan ini adalah wajar dilaksanakan atau diselitkan di
dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) di sekolah. Ini kerana statistik
hasil kajian ini menunjukkan bahawa kurikulum seperti ini akan banyak membantu
perkembangan kognitif dan juga daya kreativiti serta pemikiran para pelajar
terhadap sesuatu topik yang dipelajarinya di dalam kelas.
RUJUKAN
Mohd Nasir Rayung & Abdul Said Ambotang. (2018). Hubungan
kemahiran keusahawanan, kemahiran pengurusan dan pembelajaran sepanjang hayat
terhadap kemahiran berfikir kritikal pelajar tingkatan enam. Jurnal
Kinabalu. (24), 57-79, https://doi.org/10.51200/ejk.vi.1660.

Comments
Post a Comment