LANGKAH MENERAPKAN KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA KRITIKAL DALAM PROSES PEMBELAJARAN

 


Berikut merupakan antara langkah yang boleh dilakukan oleh para pendidik bagi memastikan kemahiran berfikir dapat diterapkan dalam kalangan pelajar.

1)    Penggunaan Teknik Penyoalan

·      Penggunaan teknik mencungkil jawapan murid dengan aras soalan yang sesuai secara menyeluruh di dalam kelas dapat membantu meningkatkan kemahiran berfikir dalam diri murid-murid. Hal ini menyebabkan mereka akan sentiasa terdedah dengan pelbagai soalan sama ada mudah, sederhana atau susah untuk setiap subjek yang dipelajari. Dengan ini, para pelajar akan dapat bersedia dengan lebih lagi untuk mempelajari sesuatu ilmu itu dan bukannya hanya mengharapkan pengajaran daripada seorang guru sahaja.

2)    Penggunaan Hands-on

·      Bahan pengajaran atau alat bantu mengajar seperti “hands-on” iaitu laptop, powerpoint dan sebagainya mampu merangsang pemikiran para pelajar untuk berfikir mengenai sesuatu topik tersebut semasa proses pembelajaran dan pengajaran (PdP) berlaku di dalam kelas. Hal ini kerana selalunya apabila seseorang guru itu menggunakan “hands-on” ini, kebanyakan maklumat yang dibekalkan di dalam “hands-on” itu selalunya tidak begitu jelas. Hal ini menyebabkan para pelajar akan sentiasa berfikir dan mengambil peluang yang ada untuk bertanya kepada guru masing-masing berkenaan perkara yang mereka tidak fahami.

3)    Penggunaan Peta Minda, Grafik atau Projek

·      Pembelajaran yang berasaskan projek juga dapat merangsang daya fikir para pelajar. Hal ini demikian kerana para pelajar akan dapat merasai sendiri pengalaman untuk membuat sesuatu projek tersebut. Selain itu, mereka juga akan turut memberi pendapat masing-masing berkenaan apa yang mereka ketahui. Melalui aktiviti seperti ini, para pelajar akan dapat mengimplementasikan segala pengetahuan yang mereka ada itu dalam kehidupan seharian.

 

 

RUJUKAN

KRUPIAH, M. A. G. E. S. W. A. R. Y., & S. KANNADASAN. (2021). Penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Dalam pengajaran dan Pemudahcaraan Bahasa tamil [infusion of higher order Thinking Skills on Teaching & Learning tamil language]. Muallim Journal of Social Science and Humanities, 202–209. https://doi.org/10.33306/mjssh/153

Rahimah, E. (1970, January 1). Memupuk Kemahiran Berfikir Secara Bersepadu di Peringkat Sekolah. Welcome to UniSZA Institutional Repository (UniSZA-IR). Retrieved June 29, 2022, from https://eprints.unisza.edu.my/241/


Comments