Terdapat beberapa
kepentingan kemahiran berfikir secara kritikal kepada murid-murid. Antaranya
ialah seperti dinyatakan di dalam peta minda di bawah ini:
Kepentingan yang pertama adalah untuk
mengelakkan murid-murid daripada tersilap berfikir. Hal ini dikatakan demikian
kerana kita sering melakukan kesilapan ketika berfikir lebih-lebih lagi semasa
membuat sesuatu keputusan serta menyelesaikan masalah. Hal ini kerana kesilapan
yang sering kita lakukan ini adalah disebabkan oleh kita terlampau
terburu-buru, fikiran bercelaru dan sempit ketika menetapkan sesuatu keputusan.
Sebagai contoh, apabila seseorang itu ditimpa musibah atau masalah, sesetengah
individu akan menjadi tidak mahir dalam merancang dan menyusun idea yang hendak
disampaikan dengan sistematik kerana fikirannya yang sedang bercelaru. Dengan
itu, mereka akan bertindak secara tergesa-gesa untuk menyelesaikan masalah.
Dengan ini, mereka akan tersilap dalam menetapkan keputusan dan akhirnya
menyebabkan berlaku penyesalan dalam diri mereka itu sendiri pada masa yang
akan datang.
Seterusnya adalah untuk menggalakkan
pengamalan budaya berfikir secara kritis dan kreatif. Hal ini demikian kerana
apabila dapat berfikir secara kritis, para pelajar akan dapat menyelesaikan
masalah yang berkaitan dengan pelajaran mereka dengan lebih bijak. Mereka juga
akan boleh menghasilkan idea yang lebih kreatif dan dapat mengaplikasikan
pengetahuan, pengalaman itu secara lebih praktikal lagi. Bahkan budaya sebegini
juga amat penting sekali untuk tenaga kerja pada masa hadapan (Abdul Said Ambotang, 2014).
Akhir sekali, untuk mewujudkan
pemikiran yang baik dan berkesan. Dengan berfikir secara baik ini, para pelajar
akan dapat menguji tahap kebolehan mereka dalam mengingati tentang konsep,
fakta dan hukum. Mereka juga akan dapat menterjemah, mengintepretasikan fakta
dan prinsip yang telah dipelajari dalam kehidupan seharian mereka. Integrasi
ilmu dapat digunakan dengan sebaik mungkin apabila seseorang itu dapat berfikir
dengan lebih baik tanpa sebarang masalah.
Oleh itu, kemahiran berfikir adalah
merupakan kemahiran yang begitu penting dalam pendidikan. Melalui penerapan
kemahiran sebegini, para pelajar akan sentiasa didedahkan dengan situasi yang
menggalakkan mereka untuk berfikir dengan lebih kritikal. Dengan ini ia akan
membantu meningkatkan mutu kualiti pembelajaran mereka di sekolah di samping
meningkatkan kualiti pemikiran mereka.
Setakat ini sahaja coretan saya
mengenai kemahiran berfikir secara kritikal dalam kalangan pelajar di sekolah.
Saya berharap segala info dan maklumat yang diberikan dapat membantu semua
orang untuk memahami lagi berkenaan kemahiran berfikir secara kritikal ini
dalam pembelajaran.
Sekian, terima kasih.
RUJUKAN
Abdul Said Ambotang, M. Y. (2014, Mac 5). Minda Pendidik. Retrieved
from Menerapkan Kemahiran Berfikir:
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/8398/1/nc0000003879.pdf

Comments
Post a Comment